نتيجه جستجو در سئو
نتايج جستجو، نتايج يك موتور جستجو در نتيجه جستجوي جستجو توسط كاربران مهدي نجاري است.
به ليست هاي آماري، صفحات نتايج موتور جستجو يا به اختصار SERP نيز گفته مي شود. چنين فهرست نتايجي شامل نتايج جستجوي ارگانيك و همچنين بازديدهاي جستجوي پولي است.
در حالي كه بازديدهاي جستجوي پولي در يك حراج تبليغاتي بيدرنگ انجام ميشود، نتايج جستجوي ارگانيك بر اساس محاسبه الگوريتمهاي موتور جستجو است. يكي از اهداف سئو، كسب رتبه هاي برتر در جستجوي ارگانيك است.
نتايج جستجو چگونه ايجاد مي شوند؟
نتايج جستجوي گوگل و SERPهاي موتورهاي جستجوي ديگر به دو شرط نياز دارند: خزيدن و نمايه سازي. گوگل و ساير موتورهاي جستجو ابتدا بايد محتواي احتمالي را بررسي كنند.
موتورهاي جستجوي اينترنتي براي اين منظور از به اصطلاح ربات ها استفاده مي كنند. اين برنامه ها دائماً در وب براي يافتن محتواي جديد جستجو مي كنند. اين يك كار بسيار گسترده است، زيرا به هر حال، اكنون چندين ميليارد وب سايت با صفحات فرعي ديگر وجود دارد.
رباتها در كار خود پيوندهاي موجود به وبسايتهاي جديد و همچنين پيوندهاي درون صفحات وب را دنبال ميكنند. به محض بازديد از يك وب سايت، محتوا ايندكس مي شود. نمايه سازي به اين معني است كه روبات هاي موتورهاي جستجو بخش هاي ضروري URL را ذخيره مي كنند.
اين شامل متون و همچنين تصاوير و تاريخ آخرين بازديد است. علاوه بر اين، اندازه فايل، فرمت فايل هاي مورد استفاده يا اطلاعات ديگر را مي توان "كش" كرد.
به محض انجام يك پرس و جو توسط كاربران، موتور جستجو به اين فهرست دسترسي پيدا مي كند. به محض وارد كردن عبارات جستجو، موتور جستجو به فهرست دسترسي پيدا مي كند و پيشنهادات مناسب را ارائه مي دهد يا ورودي جستجو را تكميل مي كند. گوگل همچنين اين تابع را "پيشنهاد گوگل" مي نامد.
درخواست جستجو مي تواند به صورت متن يا ورودي صوتي باشد. سپس الگوريتم ها از عوامل مختلفي براي محاسبه ميزان مرتبط بودن محتواي ذخيره شده در رابطه با عبارت جستجو استفاده مي كنند. علاوه بر اين، عوامل ديگري مانند مكان كاربر يا جستجوهاي قبلي در خروجي نتايج نقش دارند.
هوش مصنوعي براي توليد نتايج جستجو
در اكتبر 2015، گوگل اعلام كرد كه از هوش مصنوعي (AI) براي توليد بازديدهاي جستجوي ارگانيك استفاده خواهد كرد. اين الگوريتم ويژه "RankBrain" نام دارد و امروزه يكي از سيگنال هاي مركزي رتبه بندي است. ويژگي خاص اين الگوريتم اين است كه خودآموز است. قادر به تفسير پرس و جوهاي جستجوي بي سابقه و ارائه نتايج مناسب است.
اجزاي SERP
نتايج يك موتور جستجو نيز قطعه قطعه ناميده مي شود. اينها در درجه اول عنوان، توضيحات و URL هستند. اگر كاربران بر روي چنين قطعه اي كليك كنند به وب سايت مورد نظر مي آيند.
Google اكنون قطعاتي را با تصاوير و ساير اطلاعات اضافي مانند رتبهبندي نمايش ميدهد. در اين مورد، ما از "قطعات غني" صحبت مي كنيم. براي نمايش اين داده هاي اضافي، گوگل از نشانه گذاري استفاده مي كند. اينها اضافاتي به كد منبع HTML هستند كه ماشينها را قادر ميسازند دادههاي ساختاريافته را بخوانند و پردازش كنند.
بازديدهاي جستجوي پولي بهعنوان يك آگهي علامتگذاري ميشوند، دو نوع نتيجه پولي وجود دارد - تبليغات تبليغاتي و آگهيهاي فهرست محصول.
نتايج پرداخت شده نتيجه الگوريتم ها، نمايه سازي و خزيدن نيستند. شركت ها براي ظاهر خود به ارائه دهندگان موتورهاي جستجو پول پرداخت مي كنند. اين اقدامات بخشي از بازاريابي موتورهاي جستجو هستند و به آنها تبليغات موتور جستجو نيز مي گويند. برنامه تبليغاتي مربوطه Google Ads نام دارد.
موتورهاي جستجو از عبارت جستجو براي تصميم گيري در مورد اينكه آيا و چه تعداد تبليغات پولي در مقابل بازديدهاي جستجوي ارگانيك قرار دهند استفاده مي كنند. علاوه بر اين، اين فضا توسط ساير محصولات خود نيز اشغال شده است.
نمودار زير برخي از عناصر موجود در بسياري از نتايج جستجوي گوگل را نشان مي دهد. اين شامل بازديدهاي جستجوي پولي (PLA)، نقشههاي گوگل شامل قطعههاي غني، در اين مورد رتبهبندي با ستاره و به دنبال آن اخبار، تصاوير و ويديوها ميشود. اين موارد متعلق به جستجوي جهاني است.
طرح تكههاي معمولي را ميتوان از روي گرافيك نيز خواند: عنوان آبي، نشاني اينترنتي سبز و توضيحات سياه و خاكستري است.
نتايج جستجو هميشه براي همه كاربران يكسان نيست
نتايج جستجو ممكن است بسته به نوع يا زمينه درخواست جستجو متفاوت باشد. اساساً نمايش SERP ها به عوامل مختلفي بستگي دارد:
مكان كاربر: بسته به جايي كه كاربران درخواست جستجو را انجام مي دهند، نتايج مربوطه نمايش داده مي شود ("جستجوي محلي").
نوع هدف جستجو: اگر موتور جستجو قصد خريد را تعيين كند، مثلاً از طريق يك كلمه كليدي به اصطلاح معامله، نتايج جستجو بر اين اساس تنظيم مي شوند.
وضعيت كاربر: براي مثال، اگر كاربران وارد گوگل يا موتور جستجوي ديگري شده باشند، نتايج جستجو گوگل بر اساس پرس و جوها يا ترجيحات جستجوي قبلي آنها تنظيم و شخصي سازي مي شود.
سابقه جستجو: هنگامي كه كاربران در اينترنت جستجو مي كنند، مرورگر اين ورودي را ذخيره مي كند، به عنوان مثال از طريق كوكي ها. موتورهاي جستجو مي توانند به اين ورودي ها دسترسي داشته باشند و SERP ها را بر اساس آن تراز كنند. اگر جستجو از قبل در مرورگر نصب شده باشد، اين داده ها نيز مي توانند در مرورگر ذخيره شوند.
دستگاه پاياني: اگر كاربران وب را با گوشي هوشمند جستجو كنند، گاهي اوقات نتايج متفاوتي نسبت به جستجوي وب با رايانه روميزي دريافت مي كنند.
ليست نتايج به موتور جستجوي مربوطه بستگي دارد
معمولاً فقط چند تفاوت در SERP موتورهاي جستجوي وب معمولي مانند گوگل، بينگ يا ياهو وجود دارد. حتي ارائه دهندگان جستجوي جايگزين مانند DuckDuckGo يا Yandex نيز ظاهري مشابه دارند. با اين حال، ليست نتايج ممكن است بسته به نوع جستجو متفاوت باشد. به عنوان مثال، نتايج جستجوي تصوير متفاوت از نتايج جستجوي ويديو در YouTube به نظر مي رسد.
ارتباط بين نتايج جستجو و سئو
يكي از اهداف بهينه سازي موتورهاي جستجو دستيابي به رتبه بندي بالاترين حد ممكن در نتايج جستجوي ارگانيك با يك وب سايت است. از آنجايي كه كاربران معمولاً فقط به نتايج جستجوي برتر نگاه مي كنند، وب سايت هايي با عبارات جستجوي مرتبط بايد در آنجا فهرست شوند.
براي اينكه يك وب سايت به رتبه هاي خوبي برسد، براي مثال گوگل صدها فاكتور مختلف رتبه بندي را در نظر مي گيرد. اين موضوع علاوه بر محتواي باكيفيت و مرتبط، كيفيت و تعداد لينك هاي دريافتي و همچنين اعتماد سايت را نيز شامل مي شود. عوامل فني مانند سرعت بارگذاري، بهينه سازي موبايل يا خزيدن نيز به رتبه بندي بهتر كمك مي كنند.
در حالي كه مديران وب سايت ها و شركت ها از بهينه سازي درون صفحه براي بهينه سازي تمام جنبه هاي مركزي وب سايت استفاده مي كنند، بهينه سازي خارج از صفحه نقشي در ايجاد بك لينك دارد.